nedeľa 8. októbra 2017

Hrdovická, pohorie Tribeč

Človek hľadá vzácnosti ďaleko od domova a často ich má rovno pod nosom.

Hrdovická

Na podobnú vzácnosť ma upozornila len pred pár dňami moja známa. Ide o Národnú prírodnú rezerváciu Hrdovická v pohorí Tribeč. Najväčším lákadlom je tu skalný hrebeň, ale nemenej zaujímavá je aj okolitá skalná step a lesostep, či vresoviská. Preto nebolo pochýb o tom, že sa tam najbližšiu voľnú chvíľu vyberieme. Ako sa zdá, toto pohorie máme stále neprebádané.

Taká chvíľa prišla čo nevidieť...
Aj keď patrí Hrdovická do katastrálneho územia Nitrianskej Stredy, plánovali sme k nej vyraziť zo susednej obce Čeľadince. Z Nitry je to ozaj len na skok. Asi 30 km smerom na Topoľčany.



Krátko po obede vyrážame z Nitry. Parkujeme pri miestnom poľnohospodárskom družstve a púšťame sa po vyjazdenej ceste cez rolu k nevýraznej hore, až sa mi nechce veriť, že v sebe skrýva niečo mimoriadne.


Pomedzi vankúšové oblaky sa vytrvalo predierajú slnečné lúče, je však viac ako isté, že onedlho zaprší. Čím vyššie stúpame, tým sme bližšie k dažďu. Veríme, že to bude len taká mierna spŕška.



Pohľady na okolitý kraj sú podmanivé. Oblaky im dodávajú magickú atmosféru.
Skraja hory vyčnieva zrúcanina Oponického hradu.



V diaľke vidieť Oponický hrad




Po zhruba dvadsiatich minútach sa dostávame do samotného lesa. Ideme stále za nosom. Míňame siahy dreva na malej čistinke, stretávame dvoch, troch hubárov s plnými košíkmi húb, až sa zastavujeme pri tabuli, ktorá oznamuje, že sme v Národnej prírodnej rezervácii. Za ňou vedie strmšia cesta k skalnému hrebeňu.

 
Za touto tabuľou vedie strmšia cesta k skalnému hrebeňu

Ku skalám sa dá dostať aj obchádzkou, zvolili sme však priamu cestu k vrcholu, je zaujímavejšia. Lemujú ju vresoviská, skalné útvary, sú z nej krásne výhľady na Tribečské pohorie a údolie pod ním.




 

Hrad Gýmeš

Cesty nie sú značené, ale zablúdiť sa tu nedá, hoci v týchto horách sa vraj po stáročia strácajú ľudia. Aj v súčasnosti sú na polícii vedené nezvestné osoby, ktoré sa pohybovali v Tribečskom pohorí. Akoby sa pod nimi zľahla zem.
Počas stúpania si nazbieram za vrecko šišiek na dekoráciu do bytu, ale stačím sa pokochať aj výhľadmi na rozľahlé hory so zrúcaninami hradu Gýmeš.

Priamo pod skalným hrebeňom
Po ďalšej cca polhodine sa dostávame k skalnému hrebeňu. Slnko už celkom zakryli ťažké oblaky, dokonca naozaj trochu spŕchlo. No bol to len taký minútový slabý dáždik. 


Skaly sa hrdo týčia nad zalesneným údolím, vítajú nás mlčky a dôstojne. Okolité hory sú také úhľadné, akoby ich len pred chvíľou skalný hrebeň dôkladne prečesal.





V duchu ďakujem známej za tip na Hrdovickú, vlastne jej hneď posielam niekoľko fotiek priamo z miesta činu. A ešte uvažujem, ako je možné, že som o tomto mieste doteraz vôbec nepočula, pritom som ho mala celý život rovno pod nosom. 




Je tu naozaj krásne, duša mi pookreje. A to som tak veľmi potrebovala! 


 


Viditeľnosť je úžasná. Ako na dlani máme neďaleké mesto Topoľčany, ale aj Partizánske. Pekne vidieť aj zrúcaniny Topoľčianskeho hradu.

 


Najkrajšie pohľady...




Čas pokročil a my sa zberáme na cestu späť. Potešilo ma, že sme na skalách boli sami, čo mi však vadilo, bola "kreativita" tiežumelcov, ktorí túto vzácnosť Tribečského pohoria bohato pomaľovali. 



Cestou dolu do doliny si odnášam tie najlepšie pocity, vravím si, že sa sem isto vrátim, a možno čoskoro, keď sa lístie na stromoch v okolitých horách sfarbí do odtieňov žltej, a určite aj vtedy, keď zem pokryje sneh, vtedy to tu bude mať tiež svoju atmosféru.

Pri zostupe nás nenechajú chladnými početné huby a tak si spravíme zopár pamätných fotiek. Nezbierame ich, necháme ich pre skúsenejších hubárov.




Čím viac klesáme, tým viac sa ukazuje slnko. Osvetľuje krajinu pred nami, sú to záverečné čarovné obrazy dnešného dňa.




Kdesi nad Inoveckým pohorím prší a zdá sa, že oblačnosť postupuje smerom k nám.

A naozaj zapršalo. Vtedy sme boli na návšteve v Topoľčanoch. Po daždi sa ukázala krásna dúha. 


Cestu späť domov, do Nitry, nám skrášľoval očarujúci západ slnka, bol to nádherný deň a nemusel byť práve čisto slnečný.


 


Vyberte sa aj vy na Hrdovickú, nebudete ľutovať. Je to vzácny a krásny kus Zeme.

7 komentárov:

  1. Dnes bola aj Na chalupe chata z tohto pohoria. Už vtedy som si hovorila, aké krásne lesy, výhľad z okna mali na Gýmeš.
    Pekné miesto na túru ste si vybrali. Ešte keby boli lesy o niečo viac farebnejšie.

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Stále nemôžem uveriť tomu, že sme o tomto mieste nevedeli a mali sme ho fakt rovno pod nosom. Ani ty si o ňom doteraz ešte nepočula?

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Nie, odkiaľ by som mala? Aj ty si asi nehľadáš tipy na výlety na internete, lebo tam som našla napríklad aj toto:
      http://www.obcasnecas.ukf.sk/2016/07/5-nenarocnych-tur-v-okoli-nitry/
      Z tých piatich miest som bola iba na dvoch, na jednej iba pred rokom, veď vieš, bola som tam vďaka tebe.

      Odstrániť
    2. Pretože si s otcom chodila do tých hôr na huby, myslela som, že to tam poznáš. Túto stránku som našla, keď som si o Hrdovickej hľadala nejaké info, ako sa tam najlepšie dostať. Peter o tom mieste vedel...

      Odstrániť
    3. Ako si na toto prišla? Kdeže by sme boli až tam chodili na hríby. My sme chodili do lesa na úrovni Kovariec, Nitrianskej Stredy a hore do kopcov, nie smerom k Nitre. Veď ani na Oponickom hrade som nikdy predtým nebola a ako ďaleko je na tvojich fotkách! Že si ty nikdy nebola na hríboch?

      Odstrániť
    4. Práveže toto je nad Nitr. Stredou, predtým je dedina Čeľadince, hneď za Kovarcami. Z kopca bolo pekne vidieť Ludanice, mám aj fotky, len som ich nepridala do blogu. Preto som si myslela, že v tých končinách ste mohli chodiť na huby. Mňa nemal kto zobrať... :(

      Odstrániť
    5. Tak teraz si ma naozaj prekvapila. Tú fotku TO si tam mala aj predtým? Ja som ten článok rolovala viackrát a až teraz som si všimla aj fotku TO. Musíte ma tam niekedy zobrať.

      Odstrániť