nedeľa 26. februára 2017

Ryžový nákyp podľa starého receptu, ľahký, nadýchaný, chutný

Nastal ďalší deň, kedy opäť a zas vyvstala otázka, čo uvariť. Po pečených kuracích stehnách z predošlého dňa sa mi chute nastavili na niečo sladké. Aj keď som na internete pozrela xy receptov, nevedela som si vybrať. Stále to nebolo ono. A potom to odrazu prišlo! Doslova ma posadla neodolateľná chuť na starý dobrý ryžový nákyp. Nerobila som ho možno aj desať rokov, naposledy, keď s nami ešte bývali deti.
Vždy som ho pripravovala podľa starého receptu z kuchárskej knihy z čias mojej mladosti, čo je naozaj veľmi dávno, 80. roky minulého storočia. To ale nič nemení na fakte, že nákyp sa mi zakaždým vydaril, ryža nerozvarila, nepripiekla. Nákyp je akurátne sladký, nadýchaný, ľahký, naozaj chutný.
Povedala som si, že možno nastal čas na zmenu, pôjdem s dobou a cez vyhľadávač som sa preklikala cez zopár receptov. Ani jeden ma však nezaujal na sto percent a tak som napokon vytiahla moju starú kuchárku /recept som po toľkých rokoch zabudla/, čo tam po inováciách, a ryžový nákyp som ukuchtila ako za starých čias.
Nie je nad poctivú klasiku!
Odmenou za to, že som mu zostala verná, bol fantastický výsledok a ja sa s ním teraz podelím s vami.



Budete potrebovať:
200 g ryže
1/4 l vody
1/2 l mlieka
štipku soli
120 g pr. cukru
80 g masla
citrónovú alebo pomarančovú kôru
vanilkový cukor
3 žĺtky
sneh z 3 bielkov
marhuľový kompót
strúhanka na vysypanie formy

Tu je postup. 
Prebratú ryžu sparíme vriacou vodou, potom ju dobre premyjeme studenou vodou, zalejeme vriacou vodou a pomaly za častého miešania varíme. Keď ryža začne hustnúť, prilejeme mlieko, trochu osolíme a uvaríme do mäkka. Potom do ryže zamiešame maslo, cukor, vanilkový cukor, postrúhanú citrónovú alebo pomarančovú kôru, dobre premiešame a trochu vychladíme. Pridáme žĺtky a tuhý sneh.
Polovicu ryže dáme do dobre vymastenej /maslom/ a strúhankou vysypanej formy, naukladáme zavárané marhule /šťavu nevylievajte, použijete ju na podliatie nákypu/, navrstvíme druhú polovicu ryže a pečieme na 185 st. C cca 50 minút.
Hotový nákyp posypeme pr. alebo vanilkovým cukrom. Podávame teplý podliaty šťavou z kompótového ovocia.

Ak dodržíte tento postup, nemôžete nič pokaziť. Miesto marhúľ sa dá použiť iné zavárané ovocie alebo čerstvé jablká, vtedy ich nakrájate na tenké plátky a po uložení na prvú dávku masy posypete cukrom. Najchutnejší je však, aspoň pre mňa, so zaváranými marhuľami. Ja som na poslednú chvíľu zistila, že posledný domáci kompót je fuč, tak nasledovala rýchla cesta do potravín a použila som tie z obchodu.
V pôvodnom recepte je pridané aj kakao, ja som ho nikdy nedávala. Vy to však môžete skúsiť.


Ja som použila guľatozrnnú ryžu Bask, je úplne čistá, netreba ju ani preberať.

1/2 l mlieka


80 g masla, trochu navyše si nachystajte aj na vymastenie formy


vanilkový cukor používam môj domáci, vyrobený je z krupicového cukru a vanilkových luskov


kôra z jedného citróna


Takto vyzerala ryža po uvarení, nesmie byť suchá.


Stred ryžového nákypu.

Masa je pripravená na pečenie.

A takto vyzerá ryžový nákyp po upečení.


Takto vyzerá po rozkrojení.


Nákyp podlejeme kompótovou šťavou. Dobrú chuť!

2 komentáre:

  1. Určite máš inú kuchársku knihu, lebo tá moja, ktorá je ešte o nejaké desaťročie staršia, píše, že sa ryža varí v mlieku. Tak mi teraz pri čítaní tvojho receptu napadlo, že sa ťa spýtam, čo si myslíš o gazdinkách, ktoré pred varením ryžu vôbec neumývajú. Veru som už také videla aj v telke, nie raz. Fuj, striasa ma, keď si na to pomyslím. Nedávno som dokonca čítala, že by sa mala ryža pred varením nechať namočená na celú noc vo vode a umývať sa má dovtedy, kým nie je číra voda. No to som ale odbočila
    Tvoj nákyp vyzerá suprovo, urobila si mi naň chuť. Ja som ho robila niekedy vlani, tiež hádam aj po desiatich rokoch, ale nebola som s ním spokojná. Neúspech som zvalila na kvalitu ryže :-P Ináč, ja robievam s čerešňami. S marhuľami som ešte nikdy nerobila, ani nejedla.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. V mojej kuchárskej knihe mám ešte jeden recept na ryžový nákyp, stále sa však držím tohto. Ryža sa varí najskôr vo vode, neskôr sa pridá mlieko. Pred varením ju odjakživa dobre vyumývam. Že tak niektorí nerobia viem aj ja, no možno by zmenili návyky, keby vedeli, s čím všetkým sa ryža po ceste k nám stretne.
      Nabudúce vyskúšaj urobiť nákyp podľa tohto receptu, ale je možné, že problémom bola ryža. Ja už roky kupujem Bask, som s ňou nadmieru spokojná.
      Marhule zbožňujem, preto som vždy robila práve marhuľový. Alebo niekedy aj jablkový.

      Odstrániť