sobota 16. apríla 2016

Poďte si zalietať na AcroYogu s Radkou a Lenkou

S pojmom AcroYoga som sa prvýkrát stretla minulý rok, keď som si na sociálnej sieti všimla fotografiu jednej mojej mladej priateľky Radky, na ktorej bola v takej akrobatickej póze, že mi to skôr pripadalo ako celkom vydarená fotomontáž, nie ako cvičebný úkon. K fotke mala len krátky popis AcroYoga, lietanie. Nevenovala som tomu príliš veľkú pozornosť, ale keď u nej postupne podobné fotografie pribúdali a ja som bola presvedčená, že o nijakú fotomontáž nejde, začala som sa zaujímať o toto cvičenie viac už aj preto, že sama sa venujem strečingu, ktorý má k joge veľmi blízko. Lenže to, čo som videla na fotkách, sa líšilo od toho, čo som doteraz poznala. Zistila som, že v Nitre sa AcroYoge venuje len Radka a jej kamarátka Lenka. Preto som sa rozhodla lietajúcu Radku osloviť, položiť jej zopár otázok a dozvedieť sa tak o tomto cvičení viac. Jej zaujímavé rozprávanie si nenechám iba pre seba, určite upúta aj vás.


Začala s flyfitom, akrobaciou na závesných šáloch
Na úplnom začiatku všetkého bol úžas, začína svoje rozprávanie Radka. A bola to práve priateľka Lenka, ktorá ho spôsobila. Pamätala som si ju ešte zo stredoškolských čias ako bacuľku, dievča, ktoré si so športom ruku veľmi nepodávalo. Keď som ju stretla po rokoch, nespoznávala som ju. Predo mnou stála mladá žena s postavou ako lusk, štíhla, pevná, sebavedomá, plná energie. Prirodzene vo mne jej zmena vyvolala zvedavosť a zároveň inšpiráciu. Vtedy som prvýkrát počula o flyfite, ktorému sa Lenka venovala a na ktorý ma pozvala. Ide o akrobatické cvičenie na závesných šáloch. Od prvého momentu som si ho zamilovala. A tak sa začala moja cesta k lepšej postave a vlastne aj k AcroYoge.



Na jednej strane drina, na druhej zábava
Niekedy začiatkom minulého roku som na sociálnej sieti uvidela video s akrobatickým cvičením vo dvojici a úplne ma dostalo, pokračuje Radka vo svojom rozprávaní. Bola to nádherná harmónia dvoch tiel, súhra tvarov, dokonalá symfónia. Zhodou náhod ho videla aj Lenka a mala z neho podobné pocity. Začala pátrať a zistila, že sa jedná o AcroYogu, čo je v podstate fyzické cvičenie, ktoré spája prvky jógy, akrobacie a umenia. Pátrali sme spolu ďalej, zaujímalo nás, kde by sme sa v našom okolí mohli k nemu dostať a prišli sme na to, že v Nitre sa týmto cvičením nikto nezaoberá. Ale potešilo nás zistenie, že sa mal v blízkej dobe konať dvojdňový workshop AcroYogy a pravdaže sme si ho nemohli nechať ujsť. Získali sme tam prvotné skúsenosti, k tomu sme našli veľa informácií na webe čo sa týkalo cvikov, techniky, v tomto je internet naozaj skvelý, jednoducho sme boli z AcroYogy unesené. Je to síce na jednej strane drina, ale zároveň veľká zábava.

Radka a Lenka AcroYoga Nitra


Skúšali, padali a lietali v parku alebo u Lenky v záhrade
Povedali sme si, že to určite chceme robiť a tak sme sa začali s Lenkou vo voľnom čase stretávať buď v parku, alebo u nej v záhrade. Skúšali sme cviky, ktoré sme sa naučili na workshope, alebo ktoré sme si odpozerali z internetu. Takže sme skúšali, padali, lietali a pritom sa smiali. Pre nás bolo o niečo horšie, že nám chýbal tretí článok, tzv. spoter, spojka medzi cvičiacou dvojicou. Spoter má objektívny pohľad na partnerov, je to akýsi pozorovateľ, napomáha k zlepšovaniu cvičebných póz, dohliada na to, aby sa letec /flyer/ dostal bezpečne na zem, pomohol pri akýchkoľvek pošmyknutiach. Takže na veľa vecí sme museli prísť samy.

Začali v prírode


Hodiny sú vo forme jamov
Flyfit išiel stranou, zostala len AcroYoga. S Lenkou sme vytvorili amatérsky športový tím s názvom AcroYoga Nitra. Z parku a záhrady sme sa presunuli do telocvične TGNR na Bratislavskej ulici v Nitre, kde lietame každý štvrtok od 18.45. Naše hodiny sú vo forme jamov, to znamená, že ak niekto dostane na AcroYogu chuť, môže prísť a pridať sa. Nie je to nijako obmedzené a ani to nie je vyslovene vedená hodina. Buď prídu páry, ale nevadí, ak príde aj jednotlivec, nejako sa popárime, vyskúšame cviky jeden s druhým, vymeníme si partnerov, pozície, všetci robia čo len chcú. To je na jamoch fajn, že keď máme rôznych baserov /ten, čo je dole na zemi/, rôznych flyerov /ten, čo je hore/, vyskúšate si aké je to lietať, aké je to byť s niekým iným, učíte sa, spoznávate a zabávate sa, prijímate a dávate si energiu na rôznych úrovniach. A zároveň relaxujete.

 

Dôležitá je komunikácia
Na začiatku hodiny je rozcvička formou zábavy. Párové cvičenia, aby sa ľudia pri tom uvoľnili, zasmiali, dali do pohody. Zacvičíme si strečing, ponaťahujeme chrbticu, zvykneme si dávať vzájomný odpor, tzv. counterbalance. V AcroYoge ho používame často, napríklad pri ukladaní basera flyerom. To znamená, že baser /základ/ nepríde a neľahne si sám na podložku, chytí sa s flyerom /letcom/ za ruky a ten ho pomaličky spúšťa na podložku a pritom použijú vzájomný odpor. Preto counterbalance zahŕňame aj do rozcvičky. Po nej sa prejde k základným pózam. Ukážeme ľuďom jednoduchý flow /plynulý prechod z jednej pozície do druhej/, nenáročné pózy, aby sme ich na začiatok nevystrašili, potom ich to postupne naučíme od základov. Ak sa im nedarí, rozdelíme si ich, ja polietam jedného, Lenka druhého, ukážeme im, že sa to dá, len treba na sebe pracovať a čo je nevyhnutné, musia spolu komunikovať. Tešíme sa s nimi, ak zdolajú nejakú výzvu, prekonajú strach. Získajú tak vnútornú silu a tá im často pomôže aj v bežnom živote. 
Naše hodiny sú plné zábavy, smiechu a radosti.

Zábava, radosť, hra. Aj to je AcroYoga.


Niektoré akrobatické pózy vyzerajú náročne, ale zdanie klame
Cvičenie trvá dve hodiny. Väčšinou sa za ten čas snažíme ukázať čo najviac, aby ľudia vedeli, kam sa vydať v AcroYoge, aby si aj nový člen vedel vybrať, že toto je pre mňa zaujímavé, toto skúsim a keď si povie, že nie, nejde mi to, chcem niečo iné, dobre, prejdeme na inú pózu. Aby ich neodradilo, že niečo nevedia. Lebo to je úplne normálne. Niektoré akrobatické cviky vyzerajú dosť náročne a pritom sú niekedy ľahšie ako základné pózy, ktoré sú zamerané viac na techniku. Dôležité je byť pri cvičení spevnený, svaly musia byť napnuté, jednoducho, byť ako struna. Inak si človek môže ublížiť.


Svaly musia byť napnuté. Ako struna.


Vystúpila zo svojej komfortnej zóny
Vždy som mala problém byť naboso. Hocikde. Zo začiatku teda bolo pre mňa strašné dať dolu ponožky, dotýkať sa telo na telo. Dnes sa na tom už iba smejem. AcroYoga ma naučila prekonať tento blok v hlave, vybudovala vo mne sebadôveru, naučila ma lepšej komunikácii, keď to zhrniem, prinútila ma vystúpiť zo svojej komfortnej zóny. Otvorila som sa ľuďom, ktorých by som inak bežne obišla, alebo by som nechcela, aby sa ma dotýkali. No zrazu zistíte, že vám to nerobí nijaký problém, že sa naučíte načúvať tomu druhému, že sa od toho druhého učíte. Je to vzájomné. Trpezlivosť, porozumenie, harmónia. V tomto uponáhľanom svete akési spomalenie. Pri cvičení nepotrebujem hudbu, vnímam seba, partnera, je to vtedy náš svet. Ako keby sa nám spojili mysle. Sústredím sa na nás dvoch.
Práve pre toto mám ArcoYogu rada.

Trpezlivosť, porozumenie, harmónia.



AcroYoga dáva iný rozmer
AcroYoga je o dôvere. Môžem sa chytiť kamarátky a nie je to divné. Dáva to iný rozmer. Tomu druhému človeku sa musíte odovzdať, musíte mu veriť absolútne vo všetkom, lebo inak to nepôjde. Nemôžete ma strach, blok v hlave. Niekedy sa však tomu neubránim ani ja, najmä, keď chceme s Lenkou vyskúšať niečo nové. Keďže sme výškovo aj váhovo skoro rovnaké, bojím sa, že ma neudrží, no keď sa odhodlám, potlačím strach a dôverujem, podarí sa to. Alebo ak mi niečo nejde s jedným človekom a s ďalším sa mi to podarí, je to pre mňa skvelý pocit, že wau! Takto máličko stačilo spraviť, aby som to dokázala a vďaka tomu človeku, jeho načúvaniu sa to podarilo. Je to o inej technike, o inom prechytení, nastavení tela. Dôverovala som, načúvala a porozumeli sme si.



 




Pred rokom nevedela urobiť stojku ani o stenu
Či už človek pri cvičení lieta alebo je na zemi, používa svaly celého tela. Tie sa čoskoro spevnia, ste ohybnejší, tým sa pre vás skvalitní bežný život. Pred rokom som nedokázala urobiť stojku ani o stenu, mala som veľmi slabé ramená. Dnes ju urobím v priestore a pritom dokážem mávať nohami. Lenka udrží 70 kg chlapa v základnej polohe front bird čo je tiež úžasné. Toto cvičenie mi dalo fyzickú zdatnosť, sebavedomie, hovorí na záver Radka a usmieva sa. Spokojná, vyrovnaná mladá žena, ktorej AcroYoga zmenila život v tom najlepšom slova zmysle a ktorá sa stala jeho neodmysliteľnou súčasťou.



Instagram: Radka


Radka je aj vášnivou dobrovoľníčkou v nitrianskom útulku pre psov, sama sa stará o dvoch psích krásavcov. Na fotke s jedným z nich.


Fotografie: Radkin archív

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára